De P van Prijs is onderhevig aan veranderingen. Een combinatie van de crisis en de opkomst + populariteit van prijsvechters als Primark, zorgen ervoor dat ons beeld van de prijs van producten (=referentieprijs) bijgesteld worden. Ons beeld bij wat een "acceptabele prijs" voor een product is, is naar beneden aangepast. Voor een lagere prijs verwachten we tegenwoordig een bepaalde kwaliteit, die enkele jaren geleden voor hogere prijzen zou gelden. Hieronder een voorbeeld van de referentieprijs en de ontwikkeling naar de tegenwoordige tijd.We verachten tegenwoordig voor een lagere prijs, een hogere kwaliteit dan eerst. Denk aan de opkomst van Chinese smartphones die voor de helft van de prijs, een vrijwel gelijkwaardige smartphone als een Samsung en Sony aan kunnen bieden.
Voor:
Na:
Nu de "P van Prijs" meer onder het vergrootglas staat, zorgt de opkomst van prijsvechters als de Action en Primark ervoor dat ons hele prijsbeeld verandert.Vervelend voor vele bedrijven omdat zij mee moeten bewegen met deze ontwikkelingen, want ze zien het verlies van het marktaandeel. (Denk aan Samsung, die noodgedwongen minder toestellen op de markt gaat brengen en ze tegen een lagere prijs gaan verkopen, icm lagere productiekosten, gezien de opkomst van Chinese prijsvechters) Bedrijven kunnen zich minder onderscheiden op het gebied van prijs als USP en bovendien zal men winstmarge af moeten staan om zo een voordeligere prijs te kunnen voeren.
Het is de vraag waar we over 5 jaar staan: ook de bodemprijs zal ooit bereikt worden en moet het prijsvechten een halt toegeroepen worden. Zaken als ethisch / duurzaam ondernemen komen in het gedrang, want dat kost ook geld. Tóch lijkt het mij een goede ontwikkeling, omdat er ook vele producten tegen absurde prijzen worden verkocht. Het zou mooi zijn als er eindelijk een bepaald prijsniveau ontstaat waarin een eerlijke balans tussen prijs en kwaliteit wordt gevonden.
Voor:
Na:
Nu de "P van Prijs" meer onder het vergrootglas staat, zorgt de opkomst van prijsvechters als de Action en Primark ervoor dat ons hele prijsbeeld verandert.Vervelend voor vele bedrijven omdat zij mee moeten bewegen met deze ontwikkelingen, want ze zien het verlies van het marktaandeel. (Denk aan Samsung, die noodgedwongen minder toestellen op de markt gaat brengen en ze tegen een lagere prijs gaan verkopen, icm lagere productiekosten, gezien de opkomst van Chinese prijsvechters) Bedrijven kunnen zich minder onderscheiden op het gebied van prijs als USP en bovendien zal men winstmarge af moeten staan om zo een voordeligere prijs te kunnen voeren.
Het is de vraag waar we over 5 jaar staan: ook de bodemprijs zal ooit bereikt worden en moet het prijsvechten een halt toegeroepen worden. Zaken als ethisch / duurzaam ondernemen komen in het gedrang, want dat kost ook geld. Tóch lijkt het mij een goede ontwikkeling, omdat er ook vele producten tegen absurde prijzen worden verkocht. Het zou mooi zijn als er eindelijk een bepaald prijsniveau ontstaat waarin een eerlijke balans tussen prijs en kwaliteit wordt gevonden.